روانشناسی
مهدی فلاحی؛ علی محمد رضایی؛ محمدآقا دلاور پور
چکیده
هدف: مشارکت بزرگسالان در یادگیری و داشتن انگیزه برای یادگیری از جمله عناصر اصلی نظریه آندراگوژی در آموزش بزرگسالان است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی و ضرورت و چگونگی مشارکت کارکنان در فرآیندهای پیش از آموزش در الگوی آندراگوژی انجام شد.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش کارکنان شرکت ...
بیشتر
هدف: مشارکت بزرگسالان در یادگیری و داشتن انگیزه برای یادگیری از جمله عناصر اصلی نظریه آندراگوژی در آموزش بزرگسالان است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی و ضرورت و چگونگی مشارکت کارکنان در فرآیندهای پیش از آموزش در الگوی آندراگوژی انجام شد.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش کارکنان شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه استان بوشهر بودند که تعداد 15 نفر از مدیران میانی و کارشناسان آن طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش کدگذاری مبتنی بر نظریه دادهبنیاد در نرمافزار MAXQDA نسخه 18 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مشارکت کارکنان در فرآیندهای پیش از آموزش در الگوی آندراگوژی دارای 556 کد باز در 8 مقوله شامل جاری و پیوستهبودن فرآیند نیازسنجی، خلاقانهبودن فرآیندهای برنامهریزی آموزشی، جذابیت فعالیتهای پیش از آموزش، درگیری و مشارکت فراگیران در برنامهریزی و تدوین محتوا، اطلاعرسانی منظم و پیوسته فرآیند آموزش، همسویی نیازهای یادگیرندگان با نیازهای سازمان، برنامهریزی آموزشی مبتنی بر پیشرفت شغلی و فرهنگ سازمانی مشارکتی بود. همچنین، بر اساس نظریه دادهبنیاد، انگیزه برای شرکت در یادگیری بهعنوان مقوله محوری، جاری و پیوستهبودن فرآیند نیازسنجی، برنامهریزی آموزشی مبتنی بر پیشرفت شغلی و درگیری و مشارکت فراگیران در برنامهریزی و تدوین محتوا بهعنوان مقوله علّی، فرهنگ سازمانی مشارکتی، جذابیت فعالیتهای پیش از آموزش و خلاقانهبودن فرآیندهای برنامهریزی آموزشی بهعنوان مقوله زمینهای، اطلاعرسانی منظم و پیوسته فرآیند آموزش بهعنوان مقوله واسطهای، همسویی نیازهای یادگیرندگان با نیازهای سازمان بهعنوان مقوله راهبرد و شرکت در آموزش بهعنوان مقوله پیامد شناسایی شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به مقولههای شناساییشده برای مشارکت کارکنان در فرآیندهای پیش از آموزش در الگوی آندراگوژی میتوان زمینه را برای بهبود مشارکت کارکنان در آموزش فراهم نمود.